Sagt om Hjärnstorm

Utvalda citat:

”Kling slår ett slag för den inre dyn när han framhåller pessimismens relevans /…/
Trots de något motsägelsefulla dragen löper temat genom alla texter som en röd tråd –
i vissa fall påträngande verklighetsbaserat, i andra vackert poetiskt.”

Linn Svalö om #119: Själens träskmarker i Helsingborgs Dagblad 2014-07-25

”Numrets tema, konst och politik, illustreras väl av både innebörden av en liten gest som går
förlorad i en ström som går åt motsatt håll,
och fräckheten i att göra sig vulgär över just den futtiga gesten.”

Christine Antaya om #118: Konst och politik i Helsingborgs Dagblad 2014-03-02

”Konst som vill påverka är ämnet för detta nummer. Det ges ut i samband med att Hjärnstorm deltar på den alternativa konstmässa
Supermarket som sedan några år tillbaka äger rum på kulturhuset i Stockholm. Hjärnstorms monter ligger, och det knappast av en slump,
vägg i vägg med Nationalgalleriets vars verksamhet ofta präglats av satiriska och samhällskommenterade inslag.”

tidskrift.nu om #118: Konst och politiktidskrift.nu 2014-02-10

”Trots att cigaretter numera bara är en cancerogen drog är det ett roligt tidskriftsnummer. Ciggen lever.”

Pia Bergström om #117: Cigarett i
Aftonbladet 2014-01-24

”Kulturtidskriften Hjärnstorm ägnar sitt senaste nummer åt cigaretten.
Och det kan intygas att de har rätt – på den tidning jag som barn vistades en del, var cigaretten och strykpennan i maskopi.”

Malin Ullgren om #117: Cigarett i Dagens Nyheter 2014-01-13

”’Hjärnstorm’ reser med en handfull artiklar och essäer en gravsten i öknen.
Till den anonyma rökaren och till den märkliga process som gjorde det helt naturligt för hårdkokta romangestalter av samtliga kön att tända
på och nonchalant pusta ut cancerogena ämnen mot bekantskapskretsen. Något att berätta för barnbarnen.”

Jonas Thente om #117: Cigarett i Dagens Nyheter 2014-01-11

”Bäst tycker jag dock om Bengt Jahnsson-Wennbergs personligt hållna text om Puss-redaktören och konstnären Lars Hillersberg. /…/
Den här texten kommer också åt kärnan i den svåra konsten att vara och förbli underground:
den som vill vara det får varken bry sig om prestige eller om pengar.”

Mikaela Blomqvist om #115-116: Underground
i Helsingborgs Dagblad 2013-07-24

”När jag läser Lidija Praizovics knivskarpa tvärtom-analys av fenomenet Rihanna, Befrielsen i att vara sajkobrud i senaste numret av
tidskriften Hjärnstorm (nr 114), börjar jag fatta varför världsstjärnans persona provocerar så många.

Pia Bergström om #114: Självporträtt
i Aftonbladet kultur 2013-03-18

”Sedan några år har jag mer regelbundet börjat läsa tidskriften igen, och slås av att den fortsätter ha denna räckvidd,
denna bredd mellan svårtillgänglighet och omedelbarhet. (…) Men allra bäst i numret är en ännu mer okonventionell text: konstnären Marja-Leena Sillanpääs
”66 döda”, där hon redovisar möten med döda författare och vad det har gett henne. Hon balanserar utsökt mellan högstämt allvar och fräck ironi med sina exempel,
i en text skriven i gungningen mellan ”varför”/”varför inte”. Jag läser hennes presentation av experimentet som en kaxig dikt som med lätthet kvalificerar som
något av det mest udda jag har läst i år, tillika bland det mest underbara.”

Björn Kohlström om #113: Slaget om verkligheten
via sin blogg 2012-12-19

”Hjärnstorms temanummer om bensin var dock både smart och snyggt.
De får till ett helhetsgrepp som analyserar och sätter konsten i sammanhang så att till och med jag blir intresserad.”

Victor Olsson om #111-112: Bensin,
via sin blogg 2012-08-27

”Det är nummer 109 respektive 110 av den här skriften, som jag tycker bara blir bättre och bättre. (…)
Så efterlängtat med den här typen av oförutsägbara texter, som utgår från det konkreta och mellanlandar i allt möjligt abstrakt.”

Björn Kohlström om #109: Landskap och #110: Ikea,
via sin blogg 2012-02-22

”… fanns dekonstruktionen och reassimileringen när den första vasen gick i golvet.
Svaret finns i mellanrummet. Vi ser det i alla fall i dag och till sist får det väl ett mer allmänt genomslag.
Något som rimmar väl med Hjärnstorms agenda och tidens anda.”

Freke Räihä om #107-108: Mellanrum,
Tidningen Kulturen
2011-07-28

”Tidskriften Hjärnstorm är inte helt lätt att beskriva i ett par meningar;
den unnar sig oberoendets lyx att tänka sitt. Den har ofta ett skönt fritt förhållande till sina teman,
som sällan blir inskränkande utan där text- och bildanalayser och idédebatter och poesi lånar sig till läsarens ögon att
hitta ingångarna.”

Johan Malmberg om #106: För evigt,
Helsingborgs Dagblad 2011-09-23

”Jag gillar idén med temanummer, för ofta ger det nya dimensioner, och det är bra med olika röster och perspektiv,
som Folke Isakssons intervju från 60-talet, eller Ingrid Svenssons beskrivning av Dag Hammarskjölds översättning av pjäsen
Växelsången.”

 

Björn Kohlström om #104: Djuna Barnes, via sin blogg 2010-06-22

”Djuriskt bra om människan /…/ Redaktionen föreställer sig konsten som ett ideal plats för att utforska relationen människa och djur. Men det ska genast tilläggas att konsten även omfamnar litteraturen. /…/ Och med rader som ”Rött är vårt kött och även rött vårt blod. Vi vill en värld som är för alla god. Slakthusgolvet spolas rent för gott. Djur som mat är just ett minne blott” på melodin Avanti popolo, får numret en närmast kuslig inramning.”

Jenny Högström om #102-103: Konst & djur, Helsingborgs Dagblad 2010-03-03

”Det är ett läsvärt dubbelnummer som beskriver åtskilliga av det fast­lagda perspektivets aspekter.”

 

Erik Löfvendahl om #102-103: Konst & djur, Svenska Dagbladet 2010-03-03

”Tidskriftens avskalade form gör att fokus hamnar på det skrivna ordet. Ibland har Hjärnstorm ett tema som håller samman ett nummer. Den här gången finns inget tydligt tema. Ändå finns det en naturlig koppling mellan bidragen – eller kanske i mellanrummet mellan dem – som håller ihop numret.”

 

Kulturbloggen om #101, 2010-02-01

”Man hör nästan Hans Villius klassiska berättarröst när man läser senaste numret av Hjärnstorm (som fyller 100 nummer), som i en av essäerna skriver om svartvita bilder tagna på en man i DDR på 70-talet.”

 

Kristian Ekenberg om #99-100: Ensam, Arbetarbladet 2010-01-27

”Senaste utgåvan av Hjärnstorm rör sig kring ensamheten och det fria valets roterande axlar. Den tar också upp tomrummet som en kraftig centrifug som tär på omgivningen och suger åt sig all tillstymmelse till liv och därutöver döden som en frizon från allt detta, ett tillstånd då vi inte existerar annat än som skelett vilket som kulturell referens kan ifrågasättas som representant för oss.”

Benny Holmberg om #99-100: Ensam, Tidningen Kulturen 2010-01-27

”Möjligtvis kan avskildhet ha ett värde som rogivande retreat i hälso­bring­ande korta stunder. När tidskriften Hjärnstorm i sitt nya temanummer tar ett grepp om ensamheten blir man däremot påmind om att den där åtrå­värda gemenskapen ofta är något att se upp med.”

 

Ann Lingebrandt om #99-100: Ensam, Helsingsborgs Dagblad 2010-01-03

”Hjärnstorm jubilerar med extra allt. Att en tidskrift lyckas komma upp i hundra nummer är en bedrift i sig. Hjärnstorm nöjer sig inte med det, utan jubilerar med ett späckat dubbelnummer”

 

Bo Madestrand om #99-100: Ensam, Dagens Nyheter

”Det är ett späckat nummer där medvetandeskikt blottlägges och den som är intresserad av vad saker som inte är vad de synes (eller påstås) vara egentligen är – eller bör vara – bör omedelbart ge sig i kast med Hjärnstorm nr 98.”

Benny Holmberg om #98, Tidningen Kulturen 2009-07-26

”Mitt i sommaren anländer Hjärnstorms nummer 98 kulturredaktionen. Det är en tidskrift som bereder plats för idémässiga artiklar om konst och litteratur. […] Numret har stor variation på bidragen och många bilder.”

 

Upsala Nya Tidning om #98

”Gränsen mot det äkta flyttar österut i Tidskriften Hjärnstorm.”

 

Daniel Levin om #98, Göteborgs-Posten 2009-07-03

”… ett intressant nummer som belyser självmordet ur många aspekter.”

 

Benny Holmberg om #96-97: Självmord, Tidningen Kulturen 2009-02-02

”Nr 96-97 av tidskriften Hjärnstorm handlar om självmordet, men kanske mer som koncept eller idé än som tematik hos olika typer av konstnärliga uttryck: exempelvis exemplifierat hos konstnären Bas Jan Ader som med stor sannolikhet iscensatte sitt eget självmord som del i sin konstnärliga utövning. Givetvis finns Sylvia Plaths mest förebådande dikt ”Lady Lazarus” med i temanumret, men helt kort, som avslutande resonemang i Joakim Löfs text om Freuds dödsdrift: desto mer intryck gör Christine Östlings längre historiska utredning av hur floden Thames har fungerat som mål för åtskilliga (miss?)lyckade självmordsförsök (med en vacker Whistlermålning som illustration, dessutom). Och ännu mer Stefan Gurts mycket personliga berättelse om en vän som begick självmord, under omständigheter som vi alla i efterhand känner igen som lika ofrånkom­liga som oförutsägbara, och chockerande i sin brist på logik – samtidigt som det finns något osvikligt, obönhörligt i hela Gurts berättelse. Välskriven och informativ är också Steven Dixons essä om goth-folket – ja, rentav upplysande, om än dess titel är ”Mörker och död”.”

Om #96-97: Självmord, i bloggen Bernur 2009-01-31

”Tidskriften Hjärnstorm har i sitt senaste nummer självmord som tema och texternas djup och bredd intygar hur självmordet alltid och överallt svävat omkring i människors tillvaro.”

 

Sara Meidell om #96-97: Självmord, Västerbottens-Kuriren 2009-01-28

”Mest intryck i Hjärnstorm gör emellertid David Brolins text … som analyserar dagens terrorism i ljuset av gårdagens – nämligen Dostojevskis nihilister. I dessa de kvicka debattartiklarnas tid är det befriande att läsa någon som inte aha-ande stannar vid religiösa och politiska konflikter.”

 

Jonas Thente om #83-84: Pessimism, Dagens Nyheter 2004-07-06

”… förtjänt av uppmärksamhet är å andra sidan Hjärnstorm, vars utgivning är
väl värd att hålla ögonen på. Det gäller inte minst detta aktuella nummer.”

 

Kristina Hermansson om #82: Strategi, Göteborgsposten 2004-05-26

”Allt material i numret är genomgående intressant …”

 

Johan Lund om #82: Strategi, nättidskriften Konsten 2004-04-19

”Lindbergs skiss över skräckens utvecklingshistoria är fascinerande. Väl värd att läsa och full av intellektuellt tuggmotstånd. De kronologiska sprången är förstå gigantiska, komplexa och i bland känns det som om de gränsar till det långsökta.”

 

Patrik Boström om #81: Skräck, recension 2004-01-29

”Tidskriften Hjärnstorm (67-68) på temat USA liknar en ikonoklastisk postorderkatalog. Hela det magiska Amerika presenteras, fast i delar … Texterna är bra, flera nästan vackra, antingen de handlar om Doris Days falska rykte … virtuell religion, eller USA:s groteska hållning till döds­straff”.

 

Ulrika Milles om #67-68: USA, Expressen 2000-01-31

”Numret innehåller också fler litterära texter och ett försök till analys av
rockmusikens dödsbesatthet som slutar med David Bowies ‘Rock’n’roll Suicide’. Men jag fastnar ändå för en ganska torr text av Eva åhrén som inringar hur kulturellt betingade föreställningar om döden är”.

 

Ingela Lind om #56-57: Döden, Dagens Nyheter 1996-10-03